fredag 30 mars 2018

Bondjäntans skärdgårdssill


Det händer att jag är ute i sista minuten med mina sillar inför högtider. Ja faktiskt, så är det nog mer av en regel än ett undantag att jag dagen innan servering får till mina sillar. Den här skärdgårdssillen går faktiskt att göra på morgonen och sedan servera till lunch och det riktigt kniper sig men själv klart blir den godast om den får dra till sig ett dygn. 


Till ett 1 paket inläggningssill med 4 filéer (5 minuters sill) behöver du:


  • 1 dl majonäs
  • 2 dl gräddfil
  • 1 nypa malen vitpeppar
  • 1 burk stenbitsrom 75 gram
  • 1 liten rödlök eller en stor halv
  • dill, fryst eller färsk beroende på säsong

Eftersom jag nu gillar att vissa saker går enkelt för mig och ofta har lite bråttom så brukar jag göra flera olika sillar samtidigt. Jag brukar också blanda majonäsen och gräddfilen separat till en smet och sedan hälla över den mina sillar i sina olika burkar. Alltså om jag gör tre sorters sillar så göra jag majo-gräddfilsröran till alla tre samtidigt. 



Skär sillen i bitar och lägg den i en skål eller burk. Jag brukar använda konservburkar med snäpplock som jag lägger sillen i. 

Hacka rödlöken i småbitar och fyll på löken i burken, häll även på rommen. Det spelar egentligen i roll i vilken ordning du gör dessa då allt ändå ska blandas. 

Fyll på med dill, och majo- och gräddfillssmeten och blanda väl. Smaka av och se om du behöver mer av något. Vitpepparn brukar jag ha i majo-och gräddfilssmeten och ibland behövs det lite till. 

Ställ burken i kylen och låt stå ett tag. Ta fram och servera som den är, supergod på knäckemackan, till påskbordet eller som förrätt. 

Den uppmärksamme ser kanske att det inte är något socker i receptet och det stämmer. Den här sillen är inte så söt som många köpesillar är och jag gillar syrligheten. Du kan absolut lägga till socker om så önskas men det är verkligen inte alls nödvändigt. 


Smaklig spis!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar