fredag 12 augusti 2016

Tuppbiffar




Med jämna mellanrum blir de små söta kycklingarna till allt för många tuppar och då måste några till tupphimlen. Och till helgen eller nästa helg är det återigen dags. Då tillagar vi bland annat helt underbara tuppbiffar.

Dessa tuppbiffar kom till för några år sedan när vi slaktade 17 ungtuppar på "löpande band" och tog hand om det fina köttet. Jag har fortfarande något svårt för just dödsögon-blicket men inte själva omhändertagandet av djuren. På löpande band arbetade vi systematiskt, maken med huggkubben och jag med att ta hand om köttet. Vi börjar vara riktigt bra på detta!

Fina filéer och andra delar åker ner i fryspåsar och in i frysen på mindre än några timmar. Vi har så kallade ägg och köttdjur av raserna RIR, Sussex, Australorp och Brahma. Dessa raser lägger bra till riktigt bra med ägg samt ger ett fint kött.

Ingredienser:
Tupp **
Stora vita bönor (kokta) **
Gullök **
Soltorkade tomater **
Ägg **
Creme fraiche
Citronskal *
Dragon
Salt och peppar


Jag packar fryspåsar så att det är bara att ta fram lagom mängd när det är dags för tuppbiffar. Köttet behöver inte ha hunnit tina helt och hållet när mal köttet, det funkar ändå.  Jag har en köttkvarn till min hushållsassistent och kör tupparna genom köttkvarnen. Först genom de största hålen och sedan genom något mindre men inte de minsta. Jag maler även ner kokta bönor så att det bliv kanske en fjärdedel bönor och trefjärdedelar tuppkött.

Detta blandar jag med hackad gullök och rödlök, egna soltorkade tomater, dragon, rivet citronskal, ägg och creme fraiche till en fast smet. Geggar ihop smeten ordentligt och saltar lite och pepprar något, ganska snålt eftersom jag ville ha kvar de andra smakerna. 



Smeten får stå kanske en halv timma  till timma och "smaka till sig". Sedan steker jag biffarna på mellanhög värme. Ofta gör jag lite mer så att det blir både till middag och goda matlådor i frysen. Känns bra att kunna plocka fram biffar de dagar man inte orkar laga mat eller när dagens middag inte räcker till morgondagens matlådor.

Är tuppbiffarna goda? Ja ja minsann, gudomligt goda! Dessa ÄR en favorit här hemma.


Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Brukar ni plocka fjädrarna eller använder ni bara filéerna? Du får gärna berätta lite mer om hur ni tar hand om dem på bästa sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petra!
      Oftast så flår jag tupparna och jag har faktiskt fått upp en bra teknik så det går relativt fort nuförtiden. Men jag har övat och övat för vissa år är det många tuppar! Helst står ute om det är så att det är många tuppar att ta hand om. Laddar med plastpåsar, skålar och formar att lägga "avfall", benen och köttet. Jag kokar buljong på skrovet, godare buljong får man leta efter! Ibland fryser jag in hela tuppar men oftast styckar jag den i så att jag har delar.

      Radera